tisdag 24 november 2009

Boka tid hos vårdcentralen

Det har skrivits en och annan spaltmeter gällande att man ska vara frisk för att kunna vara sjuk. Både vad det gäller kontakt med sjukvården och försäkringskassan. Jag tänkte fortsätta med ytterligare ett inlägg.

Tidigare i år lyckade jag ta mig till vårdcentralen med min terapeut som ledsagare, annars hade jag inte klarat det, och träffade där på en väldigt bra doktor som jag kände mig trygg med.
I dag ringde jag till samma vårdcentral för att boka tid för en annan åkomma som besvärat mig ordentligt några månader. Jag kan ha extremt svårt för att ringa såna samtal, men denna dag hade jag lyckats samla mod. Efter att jag berättat om mina problem och vilken doktor jag var hos senast, börjar sjuksystern som tog mitt samtal dividera om att jag inte är listad på denna vårdcentral, att jag egentligen hör till en annan.

-Nähä, men jag har ju varit där ganska nyligen och då var det ju inga problem.
- Ja, men då var det nog vi som gjorde fel. Du hör till en annan vårdcentral så du borde ringa dit.
-Men jag vill inte gå till nån annan, känn er fria att göra fel igen.
-Då måste du först komma hit och lista dig.
-Menar du att jag först måste åka in och lista mig för att alls få en tid? Kan jag inte lista mig när jag kommer för besöket?
-Vet du vad, jag måste koppla vidare dig till min kollega. Nu lägger vi på så ringer en annan sjuksyster på.
-Jaha, ok. Men kan du snälla berätta lite för henne så jag slipper upprepa allt igen?
-Jag ska se vad jag kan göra.

Sedan går det en stund innan telefonen ringer igen. Sjuksystern i andra änden av luren börjar genast berätta om alla befintliga och kommande regler, vilket tog sina minuter.

-Men det enda jag vill veta är om jag kan få en tid hos doktorn och om jag kan lista mig när jag kommer på besöket.
-Vad var det nu du hade för problem?

Jag får dra hela historien igen och då säger hon att hon är mycket stressad, men ger mig en tid om två veckor.

-Så jag kan alltså lista mig när jag kommer?
-Ja, det gör du i receptionen när du kommer. Nu måste jag sluta eftersom jag är mycket stressad!
-Ok, tack!

Tack, eller nåt...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jaa... säga vad man vill... men det är sannerligen inte lätt att vara sjuk! Jag borde också ringa vårdcentralen, naturligtvis där jag är listad, för enkelhetens skull! Tackar oerhört för att jag har den läkare jag har.
/Birgit

tigrus sa...

Ja, ring dit där du är listad - såå mycket enklare då. Sedan kanske dina sjuksköterskor även gått charmkurs.