söndag 22 september 2013

Fosterfamiljer, mina tankar, med inkluderade journaler (del 6)

Sjätte delen

Det var en enorm befrielse att få komma bort från fosterfamiljen. Jag kände till familjen K sedan tidigare och även om jag visste att det bara var för en kort stund jag skulle bo där fick jag en andningspaus. De såg mig och visade tydligt att de stod på min sida, något jag aldrig tidigare upplevt från vuxenvärlden. Direkt jag flyttade dit började de tala om en en annan familj, (i forts. kallad herr och fru Lind) endast en kilometer bort: Det var en familj jag skulle kunna få ett permanent boende hos och något som varit deras plan från första början. Varken socialsekreterare eller BUP ville först att det skulle bli tal om att flytta till familjen Lind, men antagligen var det inte det allra lättaste att hitta andra alternativ, för efter bara tre månader var jag placerad hos familjen Lind. På ett sätt kändes det fint att det faktiskt fanns vuxna som ville ta hand om mig, som hade sett hur illa det varit tidigare. På ett annat plan skapades ett stort tryck på mig. Det var upp till mig själv att visa att det faktiskt inte var några större problem med mig. Att förra fosterfamiljen hade haft fel om mig. Någonstans här började även min pubertet, mitt utforskandet och gränstestandet. Jag anser själv att det är i den här familjen mitt eget beteende för första gången blir det faktiska problemet. Egentligen inte konstigt. Tilliten till vuxenvärlden hade trasats samman allt eftersom. Jag hade fått lära mig att de vuxna alltid lämnade mig. Ville bli av med mig. Alltid såg mig som ett problem. Jag var livrädd att det skulle ske även hos denna familj. Eller rättare sagt; jag var säker på att det skulle inträffa. Alltså bättre att ligga steget före. Det skulle göra mindre ont ifall jag själv tog makten över när var och hur jag skulle flytta, istället för att vänta på att de skulle tröttna. Även känslan att inte vara värd att bli omtyckt och älskad ska betonas. Det gjorde ont i mig när jag kände deras kärlek. Så ont att jag inte stod ut. Och det enda sättet jag kom på för att de skulle sluta tycka om mig var att bete mig illa. Egentligen kände jag sådan litenhet i detta och jag tyckte inte om den jag var. Men jag bestämde mig för att lyckas straffa ut mig själv. Jag testade dem alltför mycket. Drog saker för långt. Var galet provocerande. Jag gjorde många saker som jag redan i stunden skämdes över; stal, ljög, skolkade och var elak. Det är ingen smickrande bild av mig själv, men det var så det var. Det enda jag med säkerhet visste; alla ger till sist upp.

I dag kan jag känna sorg över att den första familjen som tydligt visade att de ville ha mig även blev den första familj jag medvetet betedde mig fruktansvärt illa mot.


Soc-rapport 880201 "Ringt och talat med fru K ang en träff ganska snart. Hon berättar att det varit lugnt i helgen omkring T och att modern hört av sig vid ett par tillfällen. Vi kommer överens om att träffas onsdag eller torsdag till veckan. Fru K börjar diskutera en annan familj, egentligen som de tillsammans arbetar för skulle i framtiden ta hand om T. Gör klart för henne att det inte blir tal om att ytterligare en familj ska lägga sig i vad som blir framtiden för T, att vi ska träffas förutsättningslöst och diskutera den situation som uppstått och utifrån detta lösa fortsättningen för T:s bästa.

Samtal med kurator som väl känner till T och hennes problematik. Efter det som blev resultatet av att T inte fick komma in på BUP i fredags har de inblandade insett att det inte var så bra att det blev detta resultat och allra minst för T. BUP står bakom fortsatt handläggning att T behöver någon form av behandlingshem och då i första hand är det Tålsmark Gård vi tänker på och där är hon aktualiserad, men frågan är om hur det blir efter 30.6.89

Ordföranden i socialnämnden informeras på morgonen om vad som i ärendet och att T flyttats från sitt familjehem. Han godkänner att T tills vidare får vistas i detta hem i avvaktan på annan resurs."

Soc-rapport 880203 "Utvecklingen i ärendet diskuterat i gruppen inför träffen med familjen K. Alla står bakom att T kan få stanna kvar en tid i den aktuella familjen till annan lösning går att ordna och då möjligen vårterminen 88. Kurator ringer på e m och berättar att ärendet varit uppe på en konferens på BUP och att alla helhjärtat stöder att T behöver mer än ett familjehem. Hon behöver komma till ett behandlingshem för att verkligen få adekvat hjälp att ta gränssättningar, att bearbeta sitt hat och att få hjälp att lägga av med sitt manipulativa beteende och att det blir en långvarig bearbetning. Tagit upp med BUP ang terapi för T genom att hon får en samtalskontakt på BUP."

Soc-rapport 880204 U t träffade makarna K igår. Innan träffen ringde fru K och ville att makarna Lind skulle få vara med, eftersom de tänkte ta hand om T. Avstyrde detta.
Alla finns hemma när vi kommer till familjen, inklusive T som försvann upp till makarna K:s dotters rum, men kom sedan ner och vi bestämde att ingen av barnen skulle vara med under samtalet. Kort så klargör vi att det är vårt ansvar att göra det bästa för T och att hon är omhändertagen enl LVU. Att det inte blir tal om att T ska till en ny familj. Att vi vill att hon får stanna kvar i deras familj i avvaktan på vad vi tänkt framöver, att de samarbetar med skolan på bästa sätt, att vi ordnar en samtalskontakt för T omgående på BUP. Efter en hel argumentation förstår åtminstone herr K vad det handlar om och T får löfte om att stanna i familjen. Det kommer tydligt fram att T hamnat mitt i en stor grannkonflikt = byskvaller, som är mycket förödande för henne och som hon givetvis utnyttjar i denna situation. Det handlar tydligen om många outredda grannkonflikter, där dessa aktuella två familjer under ett års tid utan vår vetskap eller förra fosterfamiljens arbetat för att T skulle flytta över till familjen Lind. Det var för omkring 1 år sedan som förra fosterfamiljen första gången kom med signaler om att det var jobbigt för dem med T och där finns förklaringen till mycket av hur hon fungerat i det familjehemmet. Istället för att stödja förra familjehemmet har de arbetat för att få henne därifrån. Skall träffa makarna K ganska snart för en mindre utredning inför att T skall stanna en tid i familjen.Tar löfte av makarna K att inte börja agera och tala om för T att vi har annat på gång för henne och det lovar att de inte kommer att säga någonting till henne. Fru K skall åka ner till BUP med T en gång/veckan för samtal. Övriga ekonomiska saker skall vi ta upp vid senare tillfälle. Att det är riktiga människor T kommit till är ställt utom alla tvivel, men att de skulle klara T i ett längre perspektiv verkar helt uteslutet och T måste bort från den infekterade miljö som uppstått.

Överläkare från BUP ringer och undrar om T behöver omedelbar hjälp och skall tas in nu, isåfall går det bra. Meddelar honom att min bedömning inte är att hon behöver omedelbar hjälp. Efter en stund ringer ringer kurator och hon lovar ordna med samtalskontakt så snart som möjligt."

Soc-rapport 880217 "Fru K ringer och vill tala om att allt är bra omkring T. Fru K säger att de skulle ta hand om T om det vore möjligt i längden, men att de även har en sjuåring hemma som inte skulle acceptera att "dela" sin mamma  med T alltför länge.  Däremot tror hon på en lösning att T får stanna i byn, hos den familj vi nu utreder. Skolsituationen är lugn. Mamma S är dock mycket jobbig. Hon ringer nästan varje dag och fru K har svårt att sätta gränser för henne."


BUP-journal 880322: Mottagningsbesök med T och makarna K. "Mottagningsbesöket är en konsekvens av T:s önskan om en egen samtalskontakt på BUP. Familjen K har erbjudits stöd i egenskap av tillfälliga fosterföräldrar men tackat nej. Avsikten med dagens samtal är att erbjuda T egen kontakt med kurator och att med fosterföräldr diskutera det praktiska arrangemanget kring detta. T har nu varit hos familjen K i 2 mån. Sociala utreder nu en grannfamilj som förklarat sig villig att bli stadigvarande fosterhem för T och man avvaktar denna utredning med spänning. T:s behov av samtalskontakt är inte lika uttalat längre men hon blir under samtalets gång intresserad av kuratorn. Fosterföräldrarna önskar hålla dörren öppen varför vi enas om återbesök 04 06 och att kurator då träffar T ensam och att medföljande fosterföräldrar träffar övriga i teamet för lägesrapport ang T:s framtida boende. Beslut om fortsatt kontrakt då."

BUP-journal 880406 "Tel samtal från fru K som lämnar återbud till BUP-tiden för T och familjen. Fru K menar att T just nu inte har något behov av individualsamtal och. Hon mår så bra just nu och det mest aktuella är ju om placeringen i det nya fosterhemmet ska godkännas av sociala och när placeringen i så fall kan ske. Den nya familjen får i så fall aktualisera behovet av individualterapi i samråd med T."

Soc-rapport 8805025 Sammanfattning senaste månaden. "T flyttade till familjen Lind den 10 maj i och med att nämnden tagit beslutet om omplacering. Överflyttningen gick bra och T var väl förberedd. Vid kontakt med fru Lind idag säger hon att det tycker att de första veckorna gått bra men de såg att det var jobbigt för T första veckan när mamma S inte hörde av sig, men pingsten har T varit på umgänge hos sin mamma och det har tydligen varit en bra helg och mamma höll sig nykter. Planeringen framöver är att T skall åka till morfars till helgen och vid midsommartid skall hon på musikläger. Makarna Lind tycker det är bra att de har sommaren på sig att leva tillsammans med T innan hon skall börja högstadiet. Så allt känns bra nu, men som fru Lind säger att nog förstår de att det kan bli jobbigt tidvis med T och då framförallt i samband att S skall få barn och den oro T då kommer att uppleva, men vi får ta det då den tiden kommer."

Soc-rapport 880901 "Ringt och talat med fru Lind som berättar att sommaren har gått bra men varit jobbig. Fru Lind säger att hela familjen har tagit alla tillfällen att prata under sommaren och att T har stort behov av det och att de alltid tar tag med saker som uppstår och diskuterar igenom varje gång det känns nödvändigt.  T verkar trivas och har nu börjat högstadiet där även deras dotter går."
"...Beträffande umgänge med modern är det mindre sedan modern blev mamma till en flicka i början av juli månad. T engagerar sig inte i sin lillasyster och i regel träffas S och T bara över dagen. För T verkar det bra att hon kan separera lite ifrån sin mamma. Symbioset är inte all lika påtagligt."

Soc-rapport 881014 Hembesök hos familjen Lind igår. "Vi träffade makarna Lind först en timme innan T och familjens dotter kom hem från skolan. Makarna Lind tycker att visst har det varit och är jobbigt med T, hon kräver mycket uppmärksamhet och är pratig, men att de kan och vågar sätta gränser för henne och att hon tar deras regler. Deras dotter och T fungerar bra tillsammans. Makarna Lind talar igenom med T varför de gör si eller så och varför de ställer krav på henne och inte accepterar vissa av hennes beteenden och det förstår hon. De säger att visst märks det att T har haft en fel start i livet och hon ger mycket lite av sig själv, men att de tror att det finns en framtid för T och det då mycket på grund av hon är så begåvad och använder sin begåvning positivt...."
"...De tar också upp att de inte kan kräva en förändring så snabbt utan ha delmål och att de måste ha i bakhuvudet vad det beror på att T har sina "dåliga" värderingar. De har också sett att hon är enormt lojal mot sin mamma och tar till sig hennes mindre bra värderingar..."
"...Vad det gäller utspel säger makarna Lind att T inte får utrymme för det hos dem..."
"...T säger till u t att hon trivs i familjen och tycker att hon fått det bra och där skall hon stanna. T är en helt annan flicka i förhållande till under den tid hon bodde hos förra långvariga fosterfamiljen. Det gick inte att nå henne då, men nu är hon öppen och glad och positiv till vårt besök, så det känns bra att lämna familjen och känna att det är bra för T efter allt trassel omkring hennes situation."

Soc-rapport 890302 "Träff med familjehemsföräldrar idag för att diskutera igenom hur läget ser ut omkring T. Makarna Lind tycker att problemen började strax efter jul i och med att S börjat pressa T om att hon hux flux skall flytta hem. Det har varit många turer omkring detta, men T valde att för ca 14 dagar sedan skriva ett brev till S och därefter har det blivit tyst om det resonemanget. Däremot har T inte varit ärlig mot familjen och de har fått ha långa och ingående samtal med T och det har tagit tid innan hon talat om hur det är. T har stulit pengar från en kamrat och har även börjat röka. Familjen Lind undrar vad hon ska hitta på nästa gång, om hon börjar använda alkohol eller annat. Dessutom så sköter hon inte skolan lika bra längre. Det är de fortsatta kraven på T de vill prata om och de har försökt påminna T om hur läget var när hon flyttade in hos familjen och hur de tillsammans fick strida för att det blev så. Nu vill hon inte kännas vid det, men de kommer att ytterligare prata igenom detta och hur gärna de ville och vill ta hand om T. T är inte alls angelägen om att ha några täta kontakter med mamma S och vad de förstår så trivs hon i familjen och vissa saker vet hon väl knappt själv varför hon gör..."
"...De bedyrar båda att det inte är något alarmerande, men de oroar sig för den trend T visar och inser att de måste få in henne på rätt väg igen."

Soc-rapport 890317 "...Fru Lind vill ha råd för hur det skall hantera situationen. Hon får rådet att försöka trappa ner konflikten, att de knappast kommer längre genom att pressa T. Hon vet att det är fel att hon tagit pengarna och hon vet efterräkningarna men hon kommer knappast erkänna i nuläget. Detta är T:s stora test på hela familjen och u t ber att de verkligen står ut, för T är van att alltid förkastas när hon ställt till det och förväntas nu bli förkastad. Fru Lind säger att de inte alls håller på att ge upp, men det är svårhanterligt. De vill inte heller i nuläget ha handledning genom BUP utan fru Lind kommer ta ledigt en del under våren och då skall hon speciellt ägna sig åt T. Makarna Lind hoppas att T kommer hem efter skolan idag, de känner oro över vad nästa steg blir."

Soc-rapport 890320 "Fru Lind ringer och berättar att de rett upp problemen och det beror på att T och flickan i vars hem T stulit pengar slogs på skolan i fredags och då kände familjen Lind att de måste ta itu med alla problem. Det har varit en hektisk och jäktig helg. T hävdade att hon skulle flytta. Hon var otrevlig och de visste inte hur det skulle bära sig åt. Till slut retade T herr Lind så att han helt enkelt slängde ut henne och hon begav sig iväg på sin cykel. Efter en stund for herr Lind efter henne och bad T om ursäkt och hon följde med hem. Detta blev öppningen och T uttalade att hon ville stanna kvar..."

Soc-rapport 890427 "Fru Lind ringer och vill tala om att T varit inblandad i skadegörelse på skolan tillsammans med 3 skolkamrater. Som vanligt nekade T till att ha varit delaktig. Kompisarna är 3 stycken som är placerade på tonårshemmet och de går i 9:an vilket innebär att de inte finns på skolan nästa år. Makarna Lind säger att de vet att det kommer att bli många incidenter med T men de ger inte alls upp. T håller på att frigöra sig från sin mamma och det är jobbigt för henne."

Soc-rapport 890510 "Kl 06.45 ringde fru Lind till u t:s bostad och berättade att T varit borta hela natten och att hon stack hemifrån i går kväll, men fru Lind sa att de trodde sig veta var hon befann sig och att hon nog skulle gå till skolan som vanligt i dag. Vid 10-tiden åkte u t ut till familjen, där T då fanns. Familjen fick med sig henne hem endast pga att vi skulle komma och prata med henne. T fanns på sitt rum och uttryckte att hon ville lämna familjen. T tog själv upp att hon säkert inte får komma till tonårshemmet, vilket hon verkar vilja och vi såg som en lösning. Efter samtalet med T pratade vi med makarna Lind och de uttalade att det växt dem över huvudet och att de känner att deras resurser inte räcker till och att de är pessimistiska till att T bor kvar. I så fall måste T inse att de inte kan ha ett liv där det skall jagas och oroas över henne på nätterna och att hon totalvägrar att lyda dem. Vi kom fram till lösningen att T bor kvar först och främst vårterminen ut och sedan får vi se hur sommaren blir. T satt sedan med i samtalet och hon lovade att komma hem direkt efter skolan samma dag. T var väldigt pressad och vidhöll att hon vill flytta och så småningom gav hon sig bara i väg och skulle till skolan."

Soc-rapport 890512 "Ringt fru Lind och talat om den planering vi har inför T och som hin tycker låter bra och hon ska prata med herr Lind ang att de skall arbeta vidare för T som stödfamilj, vilket innebär att de skall fungera som familj för T under hennes placering på Tonårshemmet. De ska prata med T och höra vad hon vill. U t ber att fru Lind inte ger henne så mycket spelutrymme, då det finns risk att T lätt väljer bort dem för att fly. Fru Lind säger att de ska försöka lösa det så att T slipper komma till en ny familj den korta tiden till dess att Tonårshemmet tar vid i augusti. Just nu är det en lugn avvaktande stämning i familjen."

Soc-rapport 890613 Utvecklingen i ärendet fram till idag: "T rymde från familjehemmet sista helgen i maj och hon efterlystes och och hämtades av polis och fördes till akutbarnhem av socialjouren. Fr o m måndag 29 maj bor hon hos sin mamma och mammans sambo och hon har även övernattat hos familjen Lind i samband med skolavslutningen. Denna vecka är T på fotbollsläger och där efter ska hon åka med sin mamma till morföräldrarna. Den 17 juli kommer de hem och då skall personal från Tonårshemmet träffa T och hennes familj. Fr o m 22 augusti skall T börja bo på Tonårshemmet. U t träffade T och och hennes mamma dels för att diskutera igenom hur sommaren ska se ut för henne och dels att hon får komma till Tonårshemmet. T visade uppenbar glädje över att få hamna där och S tycker att det är den enda vettiga lösningen för T."


Det var verkligen inte lätt för familjen Lind. Min taktik att helt stänga av mitt känsloliv för att slippa besvikelse fungerade väl för sitt syfte. Jag utvecklades till att bli fullkomligt rabiat. De få gånger min litenhet kom fram var antagligen de gånger de kände hopp att det skulle gå. Vad de än hade försökt med hade inte spelat någon roll. Jag var fast besluten om att lyckas straffa ut mig. Jag ville egentligen inte till tonårshemmet. Jag ville bara bort från familjen, hela vuxenvärlden, mina känslor, mig själv, ja bort från allt! Det enda jag tror hade kunnat hjälpa var ifall jag fått något eget slags stöd från BUP. Det är så genomgripande under alla år i alla familjer, att bara för att de tycker att det är lugnt behöver jag inget stöd därifrån. Ändå står det klart och tydligt om problematik och störning på grund av all otrygghet. Många gånger var det så nära att jag fick den hjälpen, men tyvärr fortsatte den att stanna enbart i teorin. Jag tänker så här; fanns det en grundstörning borde väl hjälp satts in för länge sedan?

Det sämsta med att beslutet om flytt till Tonårshemmet fattades i just detta skede var att jag placerades hos min mor och hennes sambo några månader i väntan på flytten. Upplevelser därifrån gjorde det till den värsta sommaren någonsin.

Fortsättning kommer att följa.















Inga kommentarer: