tisdag 26 oktober 2010

Borta bra, men hemma bäst.


Hade jag fått bestämma skulle jag nog stannat några dagar till, samtidigt som det är fantastiskt härligt att vara hemma hos djuren igen.

Vi bodde på hotell Fourati, som jag tycker var ett väldigt trevligt hotell, med bra service och enormt charmig arkitektur. Eftersom det inte direkt var högsäsong var det lätt att få en bra relation med både hotellpersonal och andra människor.

Taxifärderna gav mig lite dödsångest. Alla körde som idioter och det var inte direkt förvånande att majoriteten av bilarna hade bucklor. Men billigt var det!

Vi hittade några riktigt trevliga restauranger, och förutom inhemska rätter såsom brik och ojja, blev det även mycket fisk och skaldjur.
Vad sägs om att ha mumsat på denna läckerbit?



Den härliga stranden vid hotellet

Stränderna var vackra, sanden silkeslen och vattnet härligt turkost. Vi testade en riktig turistgrej, någon slags gigantisk uppblåsbar soffliknande sak som drogs efter motorbåt. De frågade om vi ville ha en lugn eller "crazy" åktur. Inte så svårt att lista ut vad vi valde. Jag skrattade och skrek mig hes under färden. Helt klart en upplevelse!

Hyfsat galen färd efter båt!


Det fanns en händelse som nästan grumlade hela resan, men den orkar jag inte gå in på nu. Kan dock säga att det handlade om katter.

"Liten" som lekte med min ryggsäck

Och när jag ändå är inne på området katter kan jag berätta att det fanns en hel del av dessa ljuvliga små krabater. Även några trevliga lösspringande hundar som mest höll sig på stranden och lekte, sprang och tiggde lite kel. De underbara djuren gjorde att saknaden efter mina egna här hemma inte blev helt olidlig.
"Svartvit" och jag adopterade varandra.
"Treben" som även fast han inte kunde använda alla fyra ben var en väldigt glad hund.



Mycket mer finns att berätta om resan, men nu ska jag krypa ner under filten och kurera mig. För självklart blev jag förkyld när jag kom hem - vem skulle inte bli det av den här kontrasten?

 
Borta bra, men hemma bäst

Tack till er alla trevliga människor jag lärde känna under resan, för allt roligt och tråkigt vi delade! Och tack "gubbelubben" ;-)

Inga kommentarer: