torsdag 10 oktober 2013

Får jag ge upp försöken nu?

Om förrförra inlägget skrevs i nervositet är detta skrivet i ilska, frustration och sorg. Jag är så fruktansvärt trött på att ständigt vara tvungen att antingen tassa på tå, eller vara stridsberedd.

I går innan jag skulle på mötet med min gamla fosterfamilj talade jag i telefonen med mor. Det blev inget bra samtal och slutade med att hon slängde på luren. Strax efter skrev jag av mig:

Jag försökte visa mig lite sårbar. Talade om för dig att jag var nervös, men möttes av: "Du får skylla dig själv! Varför ska du gräva i en massa skit?! Varför kan du aldrig gå vidare?!" Jag gör ju det här för att kunna gå vidare. Det här är mitt sätt att äntligen försöka få till ett bokslut.

Kan det vara så att det är rädsla du känner, över att jag ska lura in dig i ett hörn och konfrontera dig? Är det därför du reagerar så kraftigt? Jag kan lugna dig med att säga att om jag hade tyckt det varit en bra idé skulle jag gjort det för längesedan. Du är för mig ett omöjligt fall gällande bearbetning. Det kommer aldrig att fungera att prata om det och även om jag ibland gör små ansatser till att försöka vet jag så väl att det inte är någon idé. Inget bra kan komma ur det.

Det känns som att du alltid lyckas vända på saker till att få det att handla om dig. På ett sätt har du en poäng i det här fallet. Skulle din situation varit annorlunda hade jag ju inte placerats i några fosterhem och skulle inte ha saker som gnager, river och sliter från den tiden. Men upplevelserna från dessa familjer är inte dina. De är mina och jag behöver bearbeta det på mitt sätt. Ett sätt är just detta möte.

Sedan under mötet med fostermamman började det droppa in några sms från mor. Det kändes som att det var så medvetet att skicka dem just den tidpunkten. Att hon gjorde det för att störa eftersom hon mycket väl visste att det var just då jag skulle träffa fostermamman. Hon skrev saker som: "Orkar ej med dina förehavanden." och "Det är lika bra du springer jorden runt och plockar upp all skit du finner, först då blir du nöjd." Just då var jag så fokuserad på själva mötet att jag inte tog in något känslomässigt. Istället skämtade jag och fostermamman om att jag minsann hade lyckats plocka upp en stor skit som jag nu satt och samtalade med. Efteråt började dock känslorna pocka på. Det är inte ovanligt att det blir så här och att mor sätter igång en sms-kaskad av elakheter. Men för den sakens skull gör det inte mindre ont och det tar mycket kraft i både tanke och känsla. Precis när jag hade somnat plingade det åter till i telefonen. Det var mor igen som skrev: "Nu gör vi ett uppehåll här tills du lugnat ned dig med alla fjaskigheter du håller på med och då menar jag det. Det får vara nog tills du ordnat upp ditt jävla liv. Vill ej ha det så här. Är så trött och less." Jaha, tänkte jag. Måtte det nu bara hålla i sig ett tag också. Gärna över jul så den får bli lugn i år. Sedan somnade jag om och sov dessutom gott. När jag vaknade på morgonen var det först och främst lättnad och glädje över gårdagens möte jag kände, men sedan mindes jag även sms:en från mor och genast kom mattheten över mig. Nu på eftermiddagen trillade det in ett till sms där hon skrev att jag minsann inte skulle kontakta henne ifall jag fick problem. Men det är ju just problem jag har - med henne! Jag vet inte hur många gånger jag har tänkt att det bästa vore ifall jag inte hade kontakt med henne. Att det skulle vara så mycket enklare och att jag i slutändan skulle må bättre. Men sedan har det dåliga samvetet kommit. Min mor är en ensam människa och om inte jag finns för henne vem har hon då? En knepig situation med många 'å ena sidan, å andra sidan' och många års olösta saker som konstant ligger och pyr och som tyvärr aldrig kommer att kunna lösas. Ingen annan människa skulle få bete sig mot mig som hon gör. Där skulle jag brutit kontakten för längesedan, men i det här är det inte lika enkelt. Det finns heller inga garantier för att det blir lugnt då. Så många gånger hon i ilska har slängt på luren med orden: "nu bryter vi" för att sedan två veckor senare ringa och prata väder och vind och låtsas som att inget hänt. När jag sedan försökt beröra det som utlöste bråket, eller säga att det inte är okej att slänga på luren så blir det bråk igen och jag blir anklagad för att älta saker.

Så mycket rundgång där jag försökt hitta det alternativ som blir minst dåligt. Jag har vridit ut och in på mig själv. Försökt prata, försökt att inte prata. Varit lugn, varit arg. Låtit henne hållas, satt ner foten. Inget fungerar! Och nu...nu suckar jag och funderar på om jag kanske borde ge upp försöken?


4 kommentarer:

Helena sa...

Åh vad jag känner igen det du skriver om... Min pappa som är grav missbrukare och som varit det sedan tonåren beter sig exakt så där :-(

Jag har försökt, om och om och om och OM igen... Till och med när han själv sa: "jag vet att jag varit en dålig pappa, men jag ska försöka att vara en bra morfar".. hmm.. fast det var typ hundrade gången han lovade.. och jag trodde... (som alltid förr) och varje gång det blev skit och knas så var det såklart MITT fel. Alltid. Utan undantag.

För snart två år sedan bröt jag med honom för absolut sista gången. Nog är nog!! Jag mår så otroligt mycket bättre nu :-) En spermie gör ingen förälder resonerade jag. Nu är det MIN tur att gå vidare utan att bära hans jävla skit. Han får bära den själv. Och visst.. han är ensam men det är INTE mitt fel och visst är det synd om dessa trasiga missbrukare. MEN.. när man försökt allt och lite till så är det dags att gå vidare till slut.

Det är vi värda att få göra tycker jag :-) Ditt liv är ditt och det ska levas av dig och handla om DIG!! Kram på Dig.

tigrus sa...

Ja, förnuftet säger ju helt klart att det är dags, men känslan komplicerar...

Har det funkat bra för dig med brytning? Håller han sig på sin kant? Vad gör du av alla tankar och känslor på honom som jag antar ibland gör sig påminda?

Helena sa...

Mitt liv är mycket skönare utan honom.. Ingen stress, inga skuldkänslor och framför allt så slipper JAG ta ansvar för något som jag inte ska behöva ta ansvar för.

Jag har blivit bättre på att uppskatta sunda relationer och insett att blodsband inte är så mycket värt om man ändå bara mår dåligt av dem. Ett tag skämdes jag för att jag mådde så bra och han har försökt kontakta mig några gånger och till och med ringt min mamma... Men det har han inget för. Nog är nog!

jag har gått vidare och jag var så värd att få göra det :-) Det enda liv jag kan leva är just... MITT!! Hoppas du kan hitta något som kan få dig att ta ännu ett steg mot en supernödvändig frigörelse. Du förtjänar och behöver det tror jag! Kram

tigrus sa...

Tack för att du delar med dig. Intressant att höra andras erfarenheter.

Skönt att höra att du mår bra i det!

Kram!