måndag 17 oktober 2011

Besöket hos doktorn

I fredags träffade jag den doktor jag innan blivit varnad för. Nervositeten hade nog tagit rätt hårt på mig för jag glömde att betala parkeringsavgiften. Det var liksom bara att ta sig från punkt A till punkt B som gällde. Väl inne hos honom var det hur lugnt som helst. Jag tyckte att han kändes väldigt bra att ha att göra med. Han pratade mycket i metaforer, var filosofisk och sa kloka saker. Det blev snabbt tydligt att han inte anser att medicin botar allt. Han gav även en känga till vissa andra inom läkarkåren som han ansåg vara alldeles för snabba på att ställa diagnoser och att de försöker bota diagnosen i stället för människan. Jag kände mig faktiskt rätt trygg med honom.

Det jag tar med mig från samtalet, förutom att få sätta ut medicinen, är att många av mina tankar jag haft genom åren verkar vara rätt bra.
"En känsla kan inte vara fel. Man kan inte styra sina känslor. Det som är avgörande är hur man agerar på känslan."

2 kommentarer:

Birgit sa...

Kloka ord!

tigrus sa...

Jo, både jag och doktorn är rätt smarta;)