tisdag 4 oktober 2011

Detta med makt, grovt generaliserat

Varför stänger busschauffören dörren mitt framför en passagerare? Varför använder fångvaktaren mer våld än nödvändigt? Varför glömmer den fattige så snabbt sina rötter när fem miljoner kronor dimper ner i brevlådan? Svaret är lika självklart som på varför hunden slickar sig mellan benen. För att de kan. För att vi kan. För att jag kan. Frågan är om jag kan mer än så. När jag rannsakar mig själv och funderar på hur jag under en helt vanlig dag använder mig av min makt, vad ser jag då? Försöker jag att hävda mig själv eller använder jag min makt till att hjälpa andra? Eller är det lite mer komplicerat än så?

2 kommentarer:

Broder sa...

jag har då aldrig känt att du använt din makt för att hävda dig mot mig, men jag vet ju inte har du använt den mot andra men jag skulle tro att du nog använder din makt mer till att hjälpa andra än för att hävda dig själv, men samtidigt tror jag att de i vissa fall att man hävdar sig mot andra utan å tänka på de så de ä nog rätt så komplicerat ändå

tigrus sa...

Jo, det är komplicerat men även viktigt att fundera på.