onsdag 23 november 2011

Hur bör samhället agera?

Jag läste precis att Juha Valjakkalo har rymt igen - från en öppen anstalt med bara någon månads straff kvar att avtjäna. Ärligt - Vad gör man med en människa som förmodligen aldrig kommer att kunna (vilja?) anpassa sig till samhället. En person som enbart följer sina egna regler och gör som han vill, när han vill det?

Vårt samhälle bygger på att alla människor ska ha ett värde, men även att vi ska "betala" genom att till exempel arbeta och följa de lagar som råder. En person som Valjakkala kommer aldrig att kunna behålla ett arbete, för han gör som han vill. Inte heller kommer han att lyda de lagar och regler som finns - just för att han alltid kommer att göra precis som han vill, när han vill.

Nu vet jag inte alls hur hans fängelsevistelse för trippelmordet var. Jag har inte en aning om hur Finlands syn på rehabilitering såg ut när han började avtjäna sitt fängelsestraff. Det jag vet är att han rymde från fängelset när han fick chans till det. Att han nästan direkt han blev frigiven begick nya brott och fick avtjäna ytterligare straff. Jag vet att han är en notorisk återfallsförbrytare och jag tror att han kommer att fortsätta vara det så länge möjlighet ges på grund av att han fullkomligt struntar i samhällets lagar.

Så, vad gör man med dessa människor. De som inte går att rehabilitera. De människor som om och om igen kommer att göra precis som de vill för att de enbart följer sina egna lagar. Hur ska samhället agera?

5 kommentarer:

Broder sa...

dom som inte går att rehabilitera låser man in på obestämd framtid

tigrus sa...

Och du som skattebetalare betalar gladeligen den kostnaden? Vem bestämmer vad "obestämd" tid är, kan den bli "bestämd" och vad händer då isf?
Jag tycker att det är en svår fråga.

Broder sa...

jo svår är den

Helena sa...

Otäck snubbe det där.. brr.. Han är väl något av ett "hopplöst fall" och med hans sätt att "leva" så kan man väl anta att han snart uppnått pensionsålder..

tigrus sa...

Ja, tyvärr verkar det vara så krasst att det bara är att vänta på att de ska bli så gamla att de inte orkar längre. Men hur galet är inte det egentligen?